Syarikat ini dimulakan pada tahun 1940 dengan sebuah restoran
yang dibuka oleh adik-beradik Dick dan Mac McDonald, tetapi adalah
pengenalan "Sistem Perkhidmatan Speedee" mereka pada tahun 1948 yang mengasaskan
prinsip-prinsip restoran makanan segera ini. Bagaimanapun, McDonald's pada masa
ini mengisytiharkan tarikh "penubuhannya" sebagai tarikh pembukaan
restoran francais pertama oleh Ketua Pegawai Eksekutif Ray Kroc pada tahun 1955. Sebenarnya, restoran
Ray Kroc ini merupakan restoran yang kesembilan bagi McDonald's.
Jenama McDonald's boleh didapati di 119 buah negara di seluruh dunia.
30,000 buah saluran keluar melayan hampir 50 juta pelanggan setiap hari.
Melebihi 70% daripada restoran di seluruh dunia dimilik dan dikendalikan oleh
usahawan tempatan yang bebas.
Tambahan pula, syarikat itu menjalankan jenama-jenama restoran yang
lain, seperti Aroma Café, Boston Market, Chipotle Mexican
Grill, serta mempunyai hak milik minoriti di Pret a Manger. Sehingga Disember 2003, ia
juga memiliki Donatos Pizza. McDonald's juga memiliki
sebuah anak syarikat, Redbox, yang bermula pada 2003 sebagai kedai mudah beli 18-kaki lebar yang
berautomatik, tetapi sejak 2005 menumpukan kepada mesin sewaan DVD.
Kebanyakan restoran berasingan McDonald's menyediakan perkhidmatan
kaunter serta pandu lalu, dengan tempat
duduk dalam dan kekadangnya tempat duduk luar. Perkhidmatan pandu lalu
mempunyai nama yang berlainan di pelbagai negara, umpamanya Drive-Thru,
Auto-Mac, atau McDrive, dan seringnya menyediakan tempat yang berasingan untuk
menempah, membayar dan menerima makanan, walaupun kedua-dua langkah yang
terakhir itu sering digabungkan. Sesebahagian saluran keluar "McDrive"
yang berhampiran dengan lebuh raya tidak menyediakan perkhidmatan kaunter
ataupun tempat duduk. Sebaliknya, saluran keluar di perjiranan bandar yang
mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi seringnya tidak memberikan
perkhidmatan pandu lalu. Terdapat juga beberapa saluran keluar yang
kebanyakannya terletak di kawasan pusat bandar yang menyediakan perkhidmatan
Jalan Lalu ("Walk-Thru").
Terdapatnya juga restoran-restoran bertema khas, seperti
"Rock-and-Roll McDonald's" yang bertema 1950-an.
Beberapa saluran keluar di kawasan subbandar dan seseparuh bandar raya
membekalkan taman permainan dalam ataupun luar yang digelarkan "McDonald's
PlayPlace" atau "Playland". Taman-taman ini dicipta pada 1970-an
dan 1980-an untuk Amerika Syarikat, tetapi kemudiannya disediakan
secara antarabangsa.
Model perniagaan Perbadanan McDonald's
berbeza sedikit dengan kebanyakan rangkaian makanan segera. Selain daripada
yuran francais, bekalan, dan komisen jualan, McDonald's juga mengutip sewa yang
sebahagian terkait kepada jualan. Sebagai syarat perjanjian francais,
Perbadanan McDonald's memiliki harta tanah kebanyakan francaisnya. Bagaimanapun
di United Kingdom, model perniagaan ini tidak sejajar dengan model
antarabangsa, dengan kurang daripada 30% restoran difrancais dan majoritinya
masih merupakan hak milik syarikat.
McDonald's melatih pembeli-pembeli serta bakal pengurus-pengurus
francaisnya di universiti sendiri. Universiti McDonald's yang pertama
terletak di Oak Brook, Illinois, iaitu di bandar yang
sama dengan ibu pejabatnya. Sekolah latihan "U Hamburger" yang serupa
telah ditubuhkan di seluruh dunia.
Menurut buku Negara Makanan Segera (Fast Food Nation)
oleh Eric Schlosser (2001), hampir satu pekerja bagi setiap lapan pekerja di
Amerika Syarikat pernah berkhidmat untuk McDonald's. Buku itu juga mengatakan
bahawa McDonald's merupakan pengendali swasta yang terbesar untuk taman
permainan di Amerika Syarikat, serta pembeli tunggal yang terbesar untuk daging
lembu, babi, kentang
dan epal.
Restoran McDonald's di Forum the Shopping Mall, Orchard Road,
Singapura
Saluran keluar McDonald's bukannya sebuah restoran, tetapi merupakan
gerai hamburger. Francais McDonald's yang awal dibina mengikut reka bentuk yang
piawai tetapi membekalkan tempat duduk; sebahagian daripada alasannya adalah
untuk mengelakkan pelanggan berdiri-diri. Bagaimanapun, keperluan untuk tempat
duduk adalah jelas sejak mula-mulanya, dan syarikat menggantikan reka bentuknya
kepada corak restoran bertempat duduk pada tahun 1967. Pada hari ini,
restoran yang berasingan masih berdasarkan reka bentuk ini. Selepas pesaing Wendy's
memperkenalkan konsep Pandu Lalu, McDonald's berbuat demikian juga pada tahun 1975, dan secara pantas,
menambahkan kemudahan ini kepada semua saluran keluarnya yang boleh dilaksana.
Betapa baiknya reka bentuk piawai dalam mempopularkan McDonald's dan
menjadikan restoran-restorannya dapat dikenali dengan serentak, reka bentuk
piawai tidak sesuai bagi setiap saluran keluarnya. Syarikat ini sering
menghadapi kempen yang mendakwa bahawa McDonald's mengancam sekitarnya,
khususnya di tempat bersejarah. Mungkinnya sebagai usaha untuk menggalakkan
negara-negara Eropah
supaya menerima konsepnya, McDonald's kedua di Itali yang membuka pada
tahun 1986
berhampiran Spanish Steps di Rom, telah dibina dengan
reka bentuk yang kini dianggapi sebagai restoran McDonald's yang termewah. Ia
mempunyai air pancut dalam restoran serta dinding dan lantai marmar. Restoran yang
lain di tempat yang serupa sensitif mempunyai dekor yang berpadu dengan seni
bina sekitar.
0 comments